Hoe kun je door kleine dingen te doen, gezonder leven?

Hallo lieve mensen!

De laatste tijd ben ik wat meer bezig met bewust leven en ik probeer zoveel mogelijk kleine dingetjes in mijn leven te integreren die gezond voor je zijn en je goed laten voelen. Je moet natuurlijk niet meteen gaan overdrijven en doelen gaan stellen zoals : ‘Ik ga elke dag hardlopen’ . Dat hoeft helemaal niet. Je moet klein beginnen , want té grote doelen haal je vaak niet. Ik geef je vandaag een aantal kleine tips die je leven net iets gezonder en bewuster maken.

drink

Water drinken

Oh wat vind ik dit soms lastig. Vaak vergeet ik het gewoon om voldoende water te drinken. Water is gewoon super belangrijk voor je lichaam en je gaat je er ook fitter door voelen. Probeer eens om jezelf aan te leren om meteen een glas water te drinken als je wakker wordt. Je lichaam heeft immers de hele nacht geen water gekregen en dat moet opgevuld worden! Zet het liefst al een groot glas water of een fles naast je bed als je gaat slapen. Dan heb je geen barrière meer tussen jou en het water drinken, want als je bijvoorbeeld eerst nog naar beneden moet lopen, heb je daar vaak geen zin meer in en sla je het over. Zo heb je het eerste glas water van de dag er op zitten en hopelijk denk je er op de dag dan wat vaker aan om water te drinken. Er bestaan ook apps, zoals Water your body, om je er aan te herinneren om water te drinken, maar dat betekent wel weer extra notificaties en daar heb ik niet altijd zin in. Je kunt kijken of een app voor je werkt, als het niet werkt voor je, gooi je hem net zo makkelijk weer van je telefoon af.

.

Sporten

Sporten kun je, naar mijn idee, maar meteen doen op de dag, zodat je er niet tegen op hoeft te kijken. Probeer dan ook zo snel mogelijk op de dag te sporten.  Je kunt wat yoga doen, gaan hardlopen of een workout doen met de ‘7 minute app’. Als je niet zo heel erg van de actieve sporten bent, kun je ook een stukje gaan wandelen. Je kunt zo de hele dag trots zijn op jezelf dat je hebt gesport én je hoeft er niet meer tegen op te zien.

Meditation

Mediteren

Als mensen het woord ‘mediteren’ horen denken ze vaak meteen aan het plaatje van een persoon in lotushouding die daar uren blijft zitten mediteren. Maar nee, dat is helemaal niet waar! Je hoeft echt geen zeeën van tijd te hebben om te mediteren. Je kunt zelf de lengte van de meditatie kiezen, ookal is dat maar 5 minuten. Ik word er altijd heel erg rustig van, en dat is in het hectische leven soms wel even nodig. Als je het lastig vind om zelf te mediteren, kun je misschien een keer naar apps gaan kijken. Zelf vind ik Headspace, Calm en Mindfulness (nederlands!) hele fijne apps om mee te mediteren. Mediteren is oefenen, oefenen, oefenen, dus als het in het begin nog niet helemaal gaat zoals je het gewenst had, geef niet op! Na verloop van tijd gaat het steeds beter!

Dit waren mijn tips om wat bewuster en gezonder te leven. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Wat doen jullie om zo gezond en bewust mogelijk te leven?

Liefs, Tessa

(foto’s via: http://weheartit.com/)

3 gedachtes over “Hoe kun je door kleine dingen te doen, gezonder leven?

Geef een reactie

